فرهنگ غذایی تایلند

دانستنی های سفر به تایلندو
6 دقیقه ۳۰ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۴۲

فرهنگ غذای تایلندی:


یکی از بهترین راه ها برای آشنایی با فرهنگ یک کشور، آشنایی با فرهنگ های غذایی آن کشور است. کشور تایلند و به طور کلی کشورهای آسیای شرقی یکی از محبوب ترین مقاصد برای در این زمینه می باشند.
در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از فرهنگ های غذایی مردم تایلند و همچنین معرفی برخی از غذاهای محبوب تایلندی بپردازیم:

 

1- مردم تایلند دوست دارند با هم غذا بخورند: مردم تایلند از به اشتراک گذاری لذت می برند و وقتی اعضای خانواده ای دور هم جمع می شوند معمولا از یک کاسه ی بزرگ با هم غذا میخورند. این موضوع که هیچکس در تایلند بشقاب مخصوص خود را ندارد شاید برای یک خارجی عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که مردم تایلند می خواهند سر میز غذا، کمی از هر غذا را امتحان کنند.
همچنین اگر شما بیشتر از دیگران غذا بخورید آن را بی ادبانه تلقی می کنند.

2- نودل در تایلند یک غذای نسبتا جدید به حساب می آید: ممکن است تصور کنید رشته های فرنگی یا همان نودل در سراسر شرق آسیا غذایی رایج است اما باید گفت نودل اولین بار پس از جنگ جهانی دوم وارد تایلند شده است،زیرا این کشور به دلیل جنگ با کمبود شدید مواد غذایی رو به رو بود و این زمان دقیقا مصادف با زمانی سیل شدیدی بود که تقریبا امکان تولید برنج را از بین برد.

3- اهمیت تعادل: غذا های تایلندی طعم شگفت انگیزی دارند و این بیشتر به این دلیل است سرآشپزهای تایلندی تمایل به استفاده از انواع ادویه ها را دارند. آنها برای شور کردن غذاهای خود از چاشنی های مانند رب میگو و سس ماهی استفاده می کنند و برای شیرین کردن غذاهای خود از شکر خرما و عصاره ی انواع میوه ها استفاده می کنند.
البته از همه ی این ادویه ها به طور همزمان استفاده نمی شود و یک سرآشپز باتجربه تمام تلاش خود را برای رسیدن به تعادل انجام خواهد داد.

4- آنها به تازه بودن مواد غذایی اهمیت می دهند: سرآشپزهای تایلندی تا حد امکان از مواد نگه داری شده استفاده نمی کنند و به ندرت از مواد خشک شده در غذا استفاده می کنند. احتمالا به همین دلیل است که غذاهای آنها از سالم ترین غذاها در جهان به شمار می رود.


5- برنج در انواع و اشکال مختلف: برنج بخش اجتناب ناپذیر غذاهای تایلندی است.تایلندی ها آن را به روش های متعددی تهیه کرده و تقریبا با هر غذایی که درست می کنند ترکیب می کنند. تایلند همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان برنج در جهان است.


6- استفاده از ریحان در غذا: ریحان یک ماده ی رایج در غذاهای تایلندی است و ریحانی که آنها استفاده می کنند هیچ شباهتی به گیاهی که در دریای مدیترانه بسیار محبوب است ندارد. ریحان مورد استفاده در شرق آسیا را که طعم بسیار تندی دارد، در هیچ جای دنیا نمیتوان یافت.


7- میوه های تازه در سراسر تایلند: تایلند در منطقه ای گرمسیری واقع شده است و موقعیت مکانی و آب و هوای گرم آن،تایلند را به زمینی حاصلخیز برای رشد انواع میوه ها و سبزیجات تبدیل کرده است. در سراسر این کشور شگفت انگیز شما فروشندگان خیابانی را خواهید یافت که به فروش انواع و اقسام میوه های خاص مشغولند.


8- دوریان شگفت انگیز: آیا تا به حال این میوه ی عجیب و غریب خاردار را امتحان کرده اید؟ بیشتر از صد نوع شناخته شده در تایلند وجود دارد.این میوه بوی عجیب و غریبی دارد و در صورت سفر به تایلند حتما باید آن را تجربه کنید.


9- غذاهای تایلندی متفاوت از غذاهای چینی هستند: تایلند کشوری کاملا متفاوت از چین یا ژاپن می باشد و بنابراین غذاهای تایلندی نیز با غذاهای چینی متفاوت هستند. غذاهای تایلندی بسیار تند هستند در حالی که غذاهای چینی معمولا طعم ملایم تری دارند همچنین غذاهای تایلندی حاوی گیاهان بیشتری هستند و به آرامی پخته می شوند.


 همانطور که می بینید تایلند فرهنگ خاصی در طبخ و سرو غذا دارد و جای تعجب نیست که این کشور یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در آسیاست.
در ادامه مقاله به معرفی برخی از معروف ترین غذاهای تایلندی می پردازیم:
غذاهای سنتی تایلند در مناطق مختلف اشکال متفاوتی دارد.


Gaeng massaman
غذای تهیه شده از شیر نارگیل، مرغ یا گوشت گاو،سیب زمینی و خمیر کاری با ترکیبی از ادویه جات مثل دارچین،میخک،هل انیسون ستاره ای،زیره،جوز هندی،فلفل قرمز و ...

 


Tom yum goong
یک غذای کلاسیک تایلندی ست. یک سوچ داغ و ترش ترکیبی از علف لیمو،ریشه گالنگل،فلفل قرمز و پروتئینی مانند میگو،مرغ یا ماهی.

 


Pad kra pao moo
یکی از غذاهای اصلی تایلندی که با گوشت خوک سرخ شده مخلوط با پیاز،سیر،فلفل درست می شود و روی برنج سرو می شود.

 

Tom kha gai
این سوپ با شیره نارگیل و ریشه گلنگال مخلوط با قارچ،برگ های لیمو ترش و تکه های مرغ درست می شود.
این غذا یک غذای عالی برای کسانی ست که ادویه کمتری را ترجیح می دهند.

 

Khao pad
برنج سرخ شده همراه با مواد مختلف از جمله پیاز،سیر،تخم مرغ،گوشت و سبزیجات و اغلب با تکه های میگو(با تکه های لیمو و فلفل چیلی)


Pad thai
یک غذای سرخ شده با رشته فرنگی،تخم مرغ،توفو،بادام زمینی،میگوی خشک شده و پروتئین هایی مثل مرغ،گوشت گاو یا گوشت خوک و چاشنی هایی مانند رب تمبر هندی،شکر،سس ماهی،آبلیمو و فلفل قرمز.

 

 


Som tam
این سالاد پاپایای سبز خوش طعم،سس ماهی،شکر و فلفل قرمز دارد و می توان آن را با میگو خشک،بادام زمینی،رشته فرنگی،هویج و لوبیا سبز مخلوط کرد.

 


Khao soi
این غذا که معمولا با مرغ درست می شود حاوی آب نارگیل غلیظ،خمیر کاری،فلفل،زردچوبه،موسیر،زنجبیل،موسی و گشنیز است و روی آن نودل های تخم مرغ و چاشنی های مختلف قرار میگیرد.

 

 


Pad see ew
نودل  پهن با کلم بروکلی چینی و گوشت پخته شده با سیر، شکر و مخلوط سس صدف، سس ماهی و سس سویا روشن و تیره. این غذا معمولا با سرکه فلفل سرو می شود.

 

 

Khao niew mamuang

یک دسر سنتی ساده تایلندی از انبه های زرد و رسیده که با برنج چسبناک شیرین شده و خامه شیر نارگیل سرو می شود.

 

مقالات مرتبط

زیباترین جزایر کرابی | بهترین مناظر دیدنی کرابی کجاست؟

۱ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۴:۳۹
3 دقیقه
خواندن مطلب

جزیره ی کوه سامت

۷ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۱:۳۷
2 دقیقه
خواندن مطلب

مقایسه پوکت و کرابی; کدام یک بهترین مقصد برای شماست؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۴:۳۴
2 دقیقه
خواندن مطلب

بهترین سواحل پوکت

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۱۰
4 دقیقه
خواندن مطلب

معرفی جزیره ساموئی

۹ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۵۲
3 دقیقه
خواندن مطلب

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این مطلب با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید

دیدگاه های ثبت شده

منوی سایت