تور ارمنستان را طور دیگری تجربه کنید!

در تور ترکیه این خوراکی ها را ببرید!

یکی از لذت هایی که در سفر با تور ترکیه یا تور آنتالیا و یا حتی تور کوش آداسی از آن سیر نمی شویم، رفتن به پارک آبی هایی است که در گوشه گوشه این کشور می باشد. گذشته از لذتی که از آب بازی می بریم، خوراکی هایی هم که در کنار آب می خوریم از همه بیشتر انرژی می دهد. اما در طول سفر هم بد نیست این لذت را تجربه کنیم؛ لذتی جدید و فراموش نشدنی با خوراکی هایی که دوست داریم خصوصا در تور ترکیه و غیره. اگر به موارد ياد شده، لزوم غذا خوردن در بين راه برای سفر‌های طولانی يا وسوسه چشيدن طعم‌ های غذاهای تازه در مناطق محلی را هم اضافه كنيم، در می ‌يابيم كه غذا و غذا خوردن، جزء ضروریات سفر است، اما از آنجايی كه همين غذای لذت بخش، در صورت آلوده بودن می ‌تواند خطرات زيادی را برای سلامت مسافران به همراه آورد و تبديل به يكی از خطرات سفر شود، ذكر نكاتی براي تشخيص كيفيت مناسب غذاها ضروری است تا شايد به اين وسيله در گذراندن تعطيلاتی سالم و خوش، به شما كمک شده باشد. افزايش اشتها در طول سفر سبب می ‌شود تا اشتياق مسافران براي خوردن مواد غذايی بيشتر شود.

در تور ترکیه چه خوراکی هایی ببریم؟
براي دوري از مشكلات احتمالی ناشی از خوردن غذاهای گوناگون بهتر است نكات زير را رعايت كنيد:

درست است كه برای غذا خوردن در سفر بايد مواد اوليه سالم و تازه را تهيه كرده و شخصا طبخ كنيد، اما در همين مورد هم بايد توجه داشته باشيد كه از خريداری مواد غذايی در كنار جاده پرهيز كنيد، چرا كه اين مواد غذايی معمولا مدت زمان زيادی را در خارج از يخچال مانده‌اند، اغلب فله‌ای بوده و از كيفيت آنها اطلاع كافی نداريد. در همين راستا بد نيست بدانيد كه مواد حاوی پروتئين، فساد پذيری بالايی دارند، بنابراين گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌‏مرغ را فقط از مراكز مجاز كه زير نظر سازمان دامپزشكی كشور هستند تهيه كنيد.

در طول سفر، نوع غذايی كه می خوريد هم از اهميت ويژه‌ای برخوردار است. با توجه به اينكه رطوبت زياد، رشد و تكثير ميكروب‌ها را بيشتر می كند، بايد سعی كنيد از غذاهای نيمه خشك با رطوبت كم استفاده كنيد، در اين ميان، غذاهای كاملا داغ و تازه، ميوه‌ های تازه پوست كنده، انواع كنسروها، بستنی های پاستوريزه، غذاهای خشك و نان تازه جزو غذاهای سالم تلقی می ‌‏شوند. اما سالاد‌ها به ويژه سالادهايی كه در آن ها كاهو به كار رفته است و غذاهای دريايی در غذاخوری های بين راهی مناسب نيستند.

بهترين ميوه‌هايی كه برای مسافرت می ‌‏توان همراه داشت، ميوه‌ هايی مانند موز، سيب و پرتقال هستند كه برای مصرف بايد پوست آن ها كنده شود.

از خوردن ميان وعده‌های بين راهی مثل لواشك‌های محلی، فلافل، سمبوسه و پيراشكی به ‌دليل عدم‌ نظارت بهداشتی خودداری كنيد.

با توجه به‌ مدت تعطيلات و احتمالاً تعجيل در ساعت حركت، ممكن است در تهيه غذا كوتاهی شود، اما هر چقدر هم عجله داشتيد، سعی كنيد غذا را به شكل كامل بپزيد، زيرا اگر غذا، به ويژه گوشت‌ ها به طور كامل پخته نشوند، آلودگی و فساد در آن ها افزايش می يابد.

در مورد كباب‌ ها هم اين تفكر عامه اشتباه است كه می گويند چون گوشت روی شعله مستقيم قرار گرفته، بنابراين قسمت درونی آن پخته است، چرا كه بارها ديده شده كه قسمت رويی (سطح) كباب به حالت سوخته درآمده، اما درون آن همچنان نپخته مانده است.

همچنين از خوردن تخم مرغ نيم پز (عسلی) نيز به ‌طور جدی بپرهيزيد.

زمانی كه در بيرون از منزل كباب می ‌پزيد، از ظروف تميز برای كباب‌های پخته استفاده كنيد و هيچ وقت از ظروفی كه در آن ها گوشت خام قرار داشته و هنوز شسته نشده است، برای قرار دادن كباب‌ های پخته استفاده نكنيد.

در سفر به مناطق محلی و روستاها، از خوردن شير تازه دوشيده شده از دام، يا بستني و پنير محلی و كلا محصولات لبنی تازه خودداری كنيد و فکر نکنيد که چون غذاهای روستايی، طبيعی اند، پس سالم هم هستند، زيرا ممكن است شما را در معرض خطر ابتلا به بيماری هايی نظير تب مالت قرار دهد.

هنگام استفاده از غذاهای محلی يا برای يافتن رستوران‌ های معتبر در شهرستان‌ ها، ازافراد بومی راهنمايی بخواهيد، زيرا استفاده ازغذاهای محلی، نياز به شناخت كيفيت آن دارد. به ‌عنوان مثال، اگر به استان‌ های شمالی كشور سفر می ‌كنيد، هنگام خوردن ماهی و… از افراد بومی راهنمايی بخواهيد.

چنانچه به مناطق كوهستانی مسافرت می كنيد، از خوردن قارچ به ‌طور جدی خودداري كنيد.

در طول سفر آب را فقط از منابع مطمئن تهيه كرده يا از آب‌های معدنی استفاده كنيد و اگر در كنار جوی آبی توقف كرده‌ايد تا غذا را در آن جا ميل كنيد، به هيچ وجه به فكر استفاده از آب جوی نيفتيد.

مصرف آب‌‏ رودخانه ها، چشمه‌ها و درياچه‌ها به هيچ وجه توصيه نمی ‌شود.

در مواردی هم كه به سلامت آب مشكوك هستيد يا می خواهيد برای كودكان غذا تهيه كنيد، جوشاندن آب به ‌مدت 5 دقيقه يا استفاده از قرص‌‏های هالوژن(ماده ضد عفونی کننده آب) طبق دستورالعمل آن، به سالم سازی آب كمك می كند.

يخ را از مراكز مطمئن تهيه كرده و از مصرف يخ‌ ‏هايی كه در شرايط غير بهداشتی و روی زمين نگهداری يا خرد می‏ شوند، خودداری كنيد.

در سفر ممكن است برای بازديد چرخ‌های ماشين به آن ها دست بزنيد يا اگر از وسايل نقليه عمومی مانند اتوبوس يا قطار استفاده می كنيد به صندلی ها، پنجره و… دست بزنيد، اما فراموش نكنيد كه قبل از خوردن غذا، دست‌های خود را بشوييد.

به ‌طور كلی پس از استفاده از سرويس‌ های بهداشتی، برداشتن گوشت‌خام، سيگار كشيدن، دست زدن به حيوانات و دست زدن به زباله يا چمن حتما دست‌ های خود را بشوييد.

بايد به كسانی كه در رستوران‌های بين راهي غذا مي خورند، يادآوري كنيم كه رستوران‌هاي غيراستاندارد زيادي وجود دارد كه متأسفانه سطح بهداشت در آنها ابتدايي است. چنانچه مجبور به خوردن غذا در رستوران‌هاي بين راهي شديد، در صورت امكان از رستوران‌هاي معتبر و مورد اطمينان استفاده كنيد. براي ارزيابي سطح بهداشت در اين گونه واحدها بايد به وضعيت دستشويي‌ها، لباس كارگران ،نظافت ميزها، حضور مگس و ساير حشرات، وسايل صرف غذا مانند چنگال، قاشق، ليوان، پارچ آب و غيره توجه كنيد. همچنين در اين واحدها براي تشخيص سالم بودن غذا، بايد از حواس خود استفاده كنيد، مانند استفاده از حس بينايي براي تشخيص رنگ و كيفيت غذا، حس بويايي براي بوي غذا و حس چشايي براي طعم غذا!

تا حد امكان از خوردن انواع خورش‌، كباب كوبيده، سالاد الويه و همبرگر خودداري كنيد، زيرا خورش‌ از جمله غذاهايي هستند كه مي ‌توان آن را چندين بار گرم كرد و ماندگي آن به سختي قابل تشخيص است. از مصرف كباب كوبيده و همبرگر به‌ دليل عدم ‌اطلاع از كيفيت گوشت و ماندگي چند روزه گوشت چرخ شده و به كار بردن موادي مانند خرده نان، ادويه جات و … در تهيه آنها، بايد خودداري کنيد.

از مصرف سالاد الويه به‌ دليل خام بودن مواد اوليه موجود در سس مايونز مانند تخم مرغ و…، همچنين عدم‌ نظارت بر چگونگي تهيه الويه (زيرا به‌ صورت دستي تهيه مي ‌شود) در رستوران‌هاي غير معتبر بين راهي به‌ طور جدي خودداري كنيد.

مهم ترين نکته براي پيشگيري از مسموميت غذايي، پختن غذا و خوردن آن در همان روز است. طي سفر براي حمل مواد غذايي فاسد شدني، از يخ دان مناسب استفاده كنيد.

هرگز غذاهاي پخته شده را بيش از دو ساعت در دماي محيط رها نكنيد و اگر هواي اتاق گرم است، بيش از يك ساعت نگه نداريد.

براي دوباره گرم كردن غذاها باقيمانده آنها را تا 74 درجه سانتي گراد گرما دهيد و همچنين غذاهايي را كه بيش از سه روز، حتي در يخچال، باقي‌ مانده‌اند را مصرف نكنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *